1. Co jest potrzebne do samodzielnego prowadzenia jachtu?
Przede wszystkim potrzebne są do tego odpowiednie umiejętności.
W większości krajów należy udokumentować tę wiedzę odpowiednimi certyfikatami lub patentami. Mogą to być dokumenty wydawane przez PZŻ – żeglarz jachtowy, jachtowy sternik morski, kapitan jachtowy. Ponadto wśród załogi ( przeważnie jest to skipper ) musi być osoba posiadająca uprawnienia radiooperatora. W Chorwacji można prowadzić jacht posiadając stopień Voditelj Brodice – jest to chorwackie zezwolenie na prowadzenie jachtu jak i obsługi radia VHF.
2. Czy osoba bez uprawnień żeglarskich może wyczarterować jacht?
Tak, jacht może wyczarterować każdy, nie potrzeba do tego żadnych uprawnień. Jednakże do prowadzenia jednostki będzie potrzebna osoba z patentem – może to być ktoś znajomy lub wynajęty skipper.
3. Czym zajmuje się hostessa na jachcie?
Hostessa w trakcie rejsu sprząta, przygotowuje posiłki, robi zakupy i pomaga przy manewrach. Na lądzie jest dobrym przewodnikiem po lokalnych atrakcjach, tawernach, a często jest również tłumaczem.
4. Czy w rejsie morskim mogą uczestniczyć dzieci?
Jak najbardziej….należy to jednak zgłosić wcześniej armatorowi, aby przygotował kamizelki ratunkowe w odpowiednim rozmiarze dla małych żeglarzy. Większość armatorów posiada również w ofercie „ safety net”, którą rozwiesza się na relingach i zabezpiecza dzieci przed wypadnięciem za burtę ( działa też w przypadku zwierząt ).
5. Czy na jacht można zabrać psa lub kota?
To zależy od armatora. Zawsze należy to wcześnie uzgodnić przed podpisaniem umowy o czarter. Najczęściej pobierana jest dodatkowa opłata za sprzątanie po zwierzęciu ok. 100 – 150 €.
6. Czy mogę zrezygnować z czarteru jachtu i odzyskać pieniądze?
Informacja o tym znajduje się w ogólnych warunkach czarteru.
7. Jakich uprawnień potrzeba do prowadzenia barki?
Żadnych, barkę można prowadzić bez patentu lub licencji!
Natomiast należy zdawać sobie sprawę z konieczności posiadania wiedzy z zakresu bezpieczeństwa na wodzie i szlakach żeglugowych.
8. Co to jest kaucja za jacht?
Jest to zabezpieczenie finansowe, które pokrywa ewentualne koszty naprawy jachtu z winy czarterującego lub kupno zagubionego sprzętu. Jej wysokość zależy od wielkości jachtu i konkretnego armatora. Wpłacana jest kartą kredytową lub gotówką na miejscu, przed odbiorem jachtu. W przypadku, jeśli nie ma żadnych uszkodzeń i jacht wrócił do bazy w umówionym czasie, zwracana jest w całości.
9. Co to jest ubezpieczenie kaucji?
Jest to ubezpieczenie, który można wykupić np. u armatora. Występuje w różnych formach i kwotach. Pokrywa ewentualne zniszczenia, nie obejmuje jednak: spóźnionego powrotu z rejsu, oddania jachtu w innym porcie niż wymieniony w umowie, szkód powstałych w wyniku rażącego zaniedbania ( w tym wyrządzonych pod wpływem alkoholu ).
10. Jak mogę ubezpieczyć kaucję?
Istnieje możliwość wykupienia ubezpieczenia kaucji u armatora przy odbiorze jachtu lub przed wyjazdem np. w firmie Yacht-Pool, Eis Insurance, Pantaenius.
11. Czy jacht czarterowy jest ubezpieczony?
Tak, w zakresie OC oraz CASCO z udziałem własnym w wysokości równej kaucji. Ubezpieczenie to obejmuje ryzyko manewrów w porcie, czy kolizji. Jednak, jeśli szkoda nastąpiła w wyniku rażącego zaniedbania ( w tym również pod wpływem alkoholu i środków zmieniających świadomość ), a jednostka została wyłączona z dalszego użytkowania, to firma czarterowa może domagać się od klienta odszkodowania z tego tytułu.
12. Jak postępować w razie awarii?
Przede wszystkim należy starać się zapobiec powiększaniu się szkody. Następnie zgłosić problem armatorowi i postępować według jego wskazówek. Nie powinniśmy naprawiać nic bez poinformowania armatora o tym, co się stało. Jeśli awaria jest poważniejsza, armator przyśle serwis. W każdym wypadku powinniśmy zabezpieczyć dowody: zdjęcia, oświadczenie władz portowych, świadków itp.
13. Jaki język muszę znać, żeby odebrać jacht?
Większość osób pracujących w firmach czarterowych bez problemu rozmawia po angielsku, a często również komunikują się w języku niemieckim czy włoskim.
14. Co to jest „one way”?
Rejs w jedna stronę bez powrotu do portu macierzystego. Zazwyczaj jest to opcja dodatkowo płatna.
15. Co to jest „crew list”?
Jest to aktualna lista załogi, która zawsze musi znajdować się na jachcie.
16. Co to jest „transit log”?
Jest to obowiązkowa opłata, którą uiszcza się na miejscu w biurze armatora. Zazwyczaj obejmuje sprzątanie jachtu, gaz, pościel itp.
17. Czy po zakończeniu rejsu należy posprzątać jacht?
„Transit log” zawiera opłatę za sprzątanie. Jednak dobre wychowanie i etykieta żeglarska wymaga zrobienia ogólnego klaru – pozmywanie naczynie, wyniesienie śmieci, czyste toalety.
18. Czy na jachcie można podłączyć do zasilania telefon czy laptop?
Każdy jacht wyposażony jest w instalację na 12 V. Możliwe jest podłączenie do napięcia 230 V podczas postoju w marinie lub jeśli mamy na jachcie generator/przetwornicę.
19. Jak dostać się z lotniska do mariny?
Oprócz standardowych środków transportu, takich jak autobus, pociąg, taksówka, możemy poprosić o transfer z lotniska do mariny w firmie czarterowej. Jest to opcja dodatkowo płatna.
20. W co się spakować i co zabrać na rejs?
Zaleca się miękkie torby, worki żeglarskie lub plecaki, tak aby po wypakowaniu można było je schować do bakisty lub szafki. Twarde walizki i plecaki ze stelażem nie są wskazane, ze względu na ograniczoną ilość wolnego miejsca na jachcie. Lista rzeczy potrzebnych na rejsie znajduje się na naszej stronie w zakładce „do pobrania”.